سر الکترودهای جوشکاری مقاومتی از جنس CuCr1Zr

مس خالص (حداقل 99.90% مس) به عنوان بهترین هادی الکتریکی تجاری شناخته می شود. بیش از 50% مس تولیدی برای کاربردهای الکتریکی استفاده می شود.

مس خالص سختی کم و استحکام متوسطی دارد و بازه ی وسیعی از آلیاژهای مس به منظور افزایش خواص مکانیکی برای کاربردهای ویژه ساخته شده اند. باید توجه داشت که هدایت الکتریکی معمولاً با افزایش استحکام، کاهش می یابد. بنابراین باید به یک نقطه ی بهینه ای بین این دو پارامتر برای انتخاب آلیاژ برای یک کاربرد خاص رسید.

یکی از آلیاژهای مس که برای ارتقاء خواص مکانیکی به وجود آمده، مس – کروم – ریزکونیوم (CW106C) است. به طور معمول ترکیب این آلیاژ 0.8% کروم، 0.06 تا 0.08% زیرکونیوم و باقی مس است.

تاریخچه

آلیاژ مس – کروم – زیرکونیوم از آلیاژ مس – کروم (CW105C – CuCr1)، که آلیاژی رسوب سختی پذیر است و در دهه ی 1930 برای الکترودهای جوش نقطه ای ساخته شد. در این الکترودها استحکام و سختی در دماهای تا 500 درجه سانتیگراد به همراه هدایت الکتریکی و حرارتی خوب اساسی است.

عملیات حرارتی

عملیات حرارتی رسوب گذاری در ابتدا شامل حرارت دهی تا دمای 950 تا 1000 درجه سانتیگراد و کوئنچ در آب می شود. این عملیات، عملیات انحلال نامیده می شود و در این شرایط آلیاژ شامل یک فاز آلفای نرم فوق اشباع است که تمام کروم و زیرکونیوم در آن حل شده است. باید توجه کرد که دمای عملیات انحلال بسیار نزدیک به دمای ذوب است و این عملیات می تواند توسط تأمین کننده انجام شود.

عملیات بعدی رسوب گذاری (پیر سازی) در دماهای کمتر (425 تا 500 درجه سانتیگراد) موجب تشکیل ذرات ریز پخش شده ی CuCr1Zr مانند Cu5Zr در زمینه ی آلفا می شود که مسئول افزایش استحکام کششی، استحکام خزش و سختی است.

در قسمت های بعدی به خواص و سپس کاربردهای این آلیاژ خواهیم پرداخت.

جهت مشاوره و تهیه آلیاژهای آلومینیوم برنز و مس کروم زیرکونیوم می توانید با ما در تماس باشید:

پیام خسروی

09131680632

منابع:

https://copperalliance.org.uk/about-copper/conductivity-materials/copper-chromium-zirconium/

تصویر از:

https://suhuacopperalloy.en.made-in-china.com/product/tvRQlYOEumUe/China-Cucr1zr-Alloy-Material-for-Spot-Welding.html