در مقالات پیشین آلومینیوم برنزها و خواص آنها مورد بررسی قرار گرفتند ولی در این مقاله به صورت مفصل تری تمرکز بر روی خواص مکانیکی می باشد. این مقاله در دو قسمت ارائه می شود و حاوی جدولهایی برای خواص مکانیکی تقریبی آلیاژهای آلومینیوم برنز می باشد.

خواص یاتاقان و اصطکاکی

آلومینیوم برنزها به عنوان مواد سازنده یاتاقان در جایی که سایر مواد به سرعت از بین می روند استفاده می شود. بکارگیری آنها تحت بارهای سنگین، ضربه ها و محیط های کاری سخت، فزاینده است و بنابراین در کارخانه های فولادسازی، در تجهیزات کشاورزی، معدن و خاکبرداری و به عنوان یاتاقان های پل و سایر کاربردهای ساختاری و معماری یافت می شوند. در کاربردهای چرخشی، بهترین نتایج معمولاً هنگام بکارگیری آلومینیوم برنزها در برابر سطوح سخت شده به دست می آید. زمانی که روانکاری سطوح کشویی کمتر از حد ایده آل باشد، آلومینیوم برنزها نسبت به مواد آهنی برتری دارند. هر دو نوع آلیاژهای کارشده و ریخته گری برای این کاربردها استفاده می شود. قالب دائمی (که همچنین به عنوان ریخته گری گرانشی یا دای کست کم فشار نیز شناخته می شود) یک روش تولید عالی برای تولید انبوه اقلام کم اصطکاک مانند چنگال های انتخاب کننده برای گیربکس ها فراهم می کند.

مقاومت در برابر ضربه

آلیاژهای آلومینیوم برنز، و به ویژه محصولات کارسخت شده، مقاومت بسیار خوبی در برابر ضربه دارند، مشروط بر اینکه، مواد سالم باشند و از تمرکز تنش های نامناسب در طراحی خودداری شود.

ظرفیت میرایی

آلومینیوم برنزها در توانایی خود در میرایی ارتعاشات دو برابر مؤثرتر از فولاد هستند.

نفوذپذیری مغناطیسی

آلومینیوم برنزها را می‌توان با نفوذپذیری مغناطیسی بسیار کم ساخت و بنابراین برای ابزار دقیق غیر مغناطیسی، کشتی‌های نقشه برداری، کشتی‌های اقدام ضد مین و سایر قطعات دریایی که نفوذپذیری آنها نباید از 1.05 H/m تجاوز کند، ایده‌آل هستند. نفوذپذیری مغناطیسی برخی از آلومینیوم برنزها اغلب کمتر از 1.01 H/m است، در حالی که در فولادهای زنگ نزن آستنیتی، در صورت وجود فریت بیش از حد، می‌تواند از این مقدار بالاتر باشد.

ویژگی های ضد جرقه

ویژگی های عالی ضد جرقه، آلومینیوم برنزها را برای ساخت ابزار و تجهیزات مورد استفاده در کار با مواد منفجره، در معادن، کارخانه های نفت و مواد شیمیایی، تجهیزات حمل گاز و کاربردهای مشابه مناسب می کند.

ترکیب حدودی آلیاژ*
نوع آلیاژ
استحکام کششی ستحکام تسلیم 0.5% کرنش الانگیشنسختی (برینل)
 kipsN/mm2kipsN/mm2%HB
آلومینیوم برنز 9% Al, 3%Fe Aluminum Bronze805502719035125
نیکل آلومینیوم برنز 10%Al, 5%Ni, 4%Fe, 1%Mn Nickel-Aluminum Bronze956604026025160
نیکل آلومینیوم برنز عملیات حرارتی شده 11%Al, 4%Ni, 4%Fe, Nickel Aluminum Bronze, heat treated1208307047010230
منگنز برنز 18%Mn, 8%Al, 3%Fe, 2%Ni Manganese Bronze906004027015220
مواد یاتاقان 13%Al, 4%Fe (bearing material)     250
      *Balance Cu.
جدول: خصوصیات مکانیکی معمول برای آلومینیوم برنزهای ریختگری تجاری

توجه: این مقادیر، تقریب هایی برای نمونه های ریختگری ماسه است و خواص با ترکیب، ضخامت مقطع، شرایط ریختگری و … تغییر می کند. مقادیر برای ریختگری چرخشی یکسان و برای ریختگری پیوسته و دای کست بالاتر خواهد بود.

جهت مشاوره و تهیه آلیاژهای آلومینیوم برنز، مس کروم و مس کروم زیرکونیوم می توانید با ما در تماس باشید:

پیام خسروی

09131680632

منبع:

https://www.copper.org/publications/newsletters/innovations/2002/08/aluminum1.html