در قسمت اول از پدیده های فیزیکی و الکتریکی ای که برای ساخت تجهیزات متنوع القایی استفاده می شوند، سخن گفته شد. گفتیم که کنترل دقیق توان، فرکانس و هندسه کویل اجازه طراحی تجهیزاتی با قابلیت کنترل فرآیند بالا و مورد اعتماد برای کاربرد های متنوع را می دهد. در این قسمت به انواع کاربرد های کوره های القایی خواهیم پرداخت.

ذوب القایی

برای بسیاری از پروسه های تولید یک محصول، قدم اول ذوب است. ذوب القایی یک روش سریع و کارآمد است. با تغییر هندسه کویل القاء، کوره های ذوب القایی با امکان نگهداری بار در ابعادی از اندازه یک ماگ قهوه تا صدها تن فلز مذاب قابل طراحی هستند. به علاوه با تغییر فرکانس و توان، عملاً این کوره ها برای تمام فلزات و مواد کارایی دارند. از جمله آهن، فولاد و فولاد زنگ نزن، مس و آلیاژهای پایه مس، آلومینیوم و سیلیکون. این کوره ها قابل طراحی برای مشتری هستند تا بالاترین کارایی ممکن را برای کاربرد مدنظر ارائه دهند.

ذوب القایی در خلاء

به دلیل اینکه ذوب القایی با استفاده از میدان مغناطیسی انجام می شود، قطعه (یا بار) می تواند به صورت فیزیکی از کویل القاء توسط دیرگداز ها یا سایر محیط های  نارسانا جدا باشد. میدان مغناطیسی از محیط این مواد خواهد گذشت و در بار داخل، یک ولتاژ القاء خواهد کرد. این به آن معنی است که قطعه (یا بار) می توانند در خلاء یا در اتمسفر به دقت کنترل شده گرم شود. این قابلیت امکان کار بر روی انواع فلزات واکنش پذیر (تیتانیوم و آلومینیوم)، آلیاژهای ویژه، سیلیکون، گرافیت و سایر مواد حساس رسانا را فراهم می آورد.

حرارت دهی القایی

برخلاف برخی از روش های احتراقی، حرارت دهی القایی فارغ از سایز بار یک روش به دقت کنترل شونده می باشد. امکان تغییر جریان، ولتاژ و فرکانس در یک کویل القایی باعث یک حرارت دهی کاملاً مهندسی شده می شود که برای کاربرد های دقیقی مانند سختکاری سطحی، سختکاری و تمپر، آنیل و سایر عملیات های سطحی عالی است. برخی از کاربرد ها مانند اتومبیل، هوافضا، فیبر نوری، تسلیحات، سخت کاری سیم و تمپر پیچ نیاز به دقت بالایی دارند. حرارت دهی القایی مناسب برای فلزات ویژه شامل تیتانیوم، فلزات گرانبها و کامپوزیت های پیشرفته است. کنترل دقیق حرارت دهی با القاء بی همتا است. به علاوه حرارت دهی القایی می تواند تحت اتمسفر کنترل شده برای کاربرد های پیوسته به کار رود. برای مثال آنیل bright تیوب ها و لوله های فولاد زنگ نزن.

جوشکاری القایی فرکانس بالا

هنگامی که القاء با فرکانس بالا اجرا شود حتی جوشکاری نیز امکان پذیر است. در این کاریرد عمق رفرنس الکتریکی بسیار کمی با استفاده از جریان فرکانس بالا ایجاد می شود. در این حالت یک نوار داغ (زیر دمای ذوب ماده) بر روی دو فلز ایجاد می شود و بلافاصله توسط یک سری غلتک لبه های ذوب شده به هم فشرده می شوند تا لبه های ایجاد شده به هم بچسبند، در این حالت تمام دبریز ها، اکسید ها و ناخالصی ها به بیرون رانده می شوند و جوش ایجاد شود.

آینده

با آمدن عصر مواد مهندسی پیشرفته، انرژی های جایگزین و نیاز به توانمندسازی کشورهای در حال توسعه، قابلیت های القاء به مهندسان و طراحان آینده، یک روش سریع، کارا و دقیق حرارت دهی پیشنهاد می کند.

 

منیع