بریزینگ القایی یکی از روش های پرکاربرد اتصال فلزات است. در این روش دو فلز که میتوانند از جنسهای متفاوتی انتخاب شوند توسط یک ماده پر کننده (فیلر) به یکدیگر متصل می شوند. فرایند اتصال با ذوب مجدد و انجماد ماده پر کننده انجام می‌گیرد. در این مقاله قصد بررسی تأثیر فرکانس بر فرایند بریزینگ القایی را داریم و کوره القایی فرکانس بالا را با فرکانس پایین مقایسه می کنیم.

تأثیر فرکانس بر فرایند گرما دهی القایی

فرکانس یعنی تعداد رفت و برگشت های جریان در واحد ثانیه. هرچه فرکانس بیشتر باشد رفت و برگشت جریان در هسته القائی هم بیشتر خواهد شد. این فرایند باعث می شود سرعت گرمایش بالاتر رود. اما در عوض عمق نفوذ آن کاهش می یابد.

با این توضیحات می توان گفت که فرکانس پایین بیشتر برای گرما دهی آرام اما در حجم زیاد کاربرد دارد. برای مثال حوضچه های مذاب القایی فرکانس پائین (50 هرتز) دارند. چرا که کار آنها حفظ درجه حرارت در حجم زیاد است و سرعت گرمایش مسئله مهمی نیست.

کاربرد کوره القائی بریزینگ فرکانس بالا در اتصال سر متل دریل

کاربرد کوره القائی بریزینگ فرکانس بالا در اتصال سر متل دریل

کوره القایی فرکانس بالا برای بریزینگ

در بریزینگ القایی هرچه فرکانس بالاتر باشد فیلر زودتر ذوب خواهد شد. اما باید توجه داشت که عمق نفوذ حرارتی آن هم زمان کاهش می یابد. اگر نیاز به اتصال قطعات خیلی ریز دارید (زیر 5 میلیمتر) حتماً از کوره القایی بریزینگ با فرکانس بالاتر از 200 کیلوهرتز استفاده کنید.

تکنولوژی مدار کوره های القائی فرکانس بالا می تواند از دو دسته زیر باشد:

تکنولوژی MOSFET

این تکنولوژی در ایران وارداتی است و تعداد کمی از تولید کنندگان امکان استفاده از آن را دارند. قیمت آنها به مراتب بالاتر بوده و اساساً کمیاب تلقی می شوند. اما در عوض این تکنولوژی توانمندی ایجاد فرکانس های نزدیک به 500 کیلوهرتز را هم داراست.

تکنولوژی IGBT

این تکنولوژی که منشأ امریکائی دارد، در ایران وارد شده است و به طور وسیعی توسط تولید کنندگان وطنی استفاده می شود. قیمت تمام شده آن بسیار کمتر بوده و به طور کامل در ایران قابل تولید است. حداکثر فرکانس قابل تولید این تکنولوژی 200 کیلوهرتز است و برای قطعات کوچک تا 1 سانتی متر هم قابل استفاده است.

برای سفارش، خرید و مشاوره رایگان در  مورد هرگونه کوره القایی فرکانس بالا بالاخص کوره های بریزینگ القائی به قیمت کارخانه با ما در تماس باشید…

محمد طلائی زاده (0011223344)