skip to Main Content
استفاده از کامپوزیت های فیبر کربن در بدنه هواپیمای ژاپنی MRJ

استفاده از کامپوزیت های فیبر کربن در بدنه هواپیمای ژاپنی MRJ

همه ما با ایرباس و بوئینگ آشنایی داشته باشیم و شاید این سوال برای ما پیش آمده باشد که آیا سومین اقتصاد جهان یعنی ژاپن سهمی در بازار هواپیما های مسافربری ندارد. در جواب این سوال باید گفت که از سال ۱۹۷۴ که تولید NAMC YS-11 متوقف شد دیگر هواپیمایی با برند ژاپنی در بازار وجود نداشته است. این شرایط ولی در نمایشگاه هوایی پاریس ۲۰۰۷ عوض شد و صنایع سنگین میتسوبیشی و شرکت تویوتا موتور با همکاری شرکت سوبارو محصول جت منطقه ای میتسوبیشی (MRJ) را معرفی کردند. این هواپیما در دو مدل MRJ70 و MRJ90 با ظرفیت حداکثر به ترتیب ۸۰ و ۹۲ مسافر تولید خواهد شد. شایان ذکر است که جت منطقه ای به هواپیمایی مجهز به موتور توربوفن گفته می شود که برای جابجایی حداکثر ۱۰۰ مسافر در پروازی کوتاه تر از ۳ ساعت طراحی شده است، در حال حاضر بزرگترین تولید کنندگان این کلاس شرکت های امبرائر برزیل و بمباردیر کانادا می باشند.

حضور مجدد ژاپنی ها پس از ۵۰ سال باید به نحوی درخور می بود. در نتیجه اعلام شد که این هواپیما با بدنه ای تمام کامپوزیتی ارائه می شود که شاید این ویژگی باعث شد تا برخی آن را پیشرفته ترین جت منطقه ای جهان خطاب کنند. هر چند با تأخیر های پی در پی و تعویق تحویل اولین هواپیما به سال ۲۰۲۰ این امر محقق نشد و در نهایت در بال ها و محل اتصال بال به بدنه، آلومنیوم با کامپوزیت های فیبر کربن جایگزین شد. اما هنوز ۱۰ تا ۱۵ درصد بدنه شامل بخش دم هواپیما از جنس کامپوزیت های فیبر کربنی است.

البته اولین قطعه کامپوزیت کربن- اپوکسی در بخش باله عمودی دم هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ کلاسیک در سال ۱۹۸۴ استفاده گردید. همچنین رکورد دار استفاده از فیبر کربن با ۶۰ درصد استفاده، بالگرد بوئینگ- سیکورسکی RAH-66 کومانچی می باشد. همچنین در بدنه بویینگ ۷۸۷ هم ۵۰ درصد از کامپوزیت های پیشرفته استفاده گردیده است. البته هیج یک از این پرنده های نامبرده شده در کلاس MRJ نبوده و رقیب آن محسوب نمی شوند. در مقاله دیگری مفصلاً به مواد به کار رفته در بویینگ ۷۸۷ و مزایا و سختی های استفاده از قطعات کربنی در هواپیما ها خواهیم پرداخت.

پیام خسروی

دکتری مهندسی مواد از دانشگاه صنعتی اصفهان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − شش =

Back To Top
×بستن جستجو
جستجو