برخی از مواد سرامیکی در حال راه یابی به وسایل حمل و نقل نظامی و سایر تکنولوژی ها هستند نمونه کوچکی از این کاربردها اجزاء های موتور، رادوم (گنبد راداری) موشک و زره های شخصی یا وسایل نقلیه می باشد. برای نیم قرن گذشته سرامیکها برای حفاظت پرسنل و وسایل نقلیه سنگین ارتش آمریکا بر علیه سلاح ها و مسلسل های سبک استفاده شده اند.

زره های سرامیکی از سربازان محافظت می کنند.

خواص مشخصه سرامیک های پیشرفته شامل وزن کم، توانایی تحمل دما های به شدت بالا، سختی، مقاومت به خوردگی و سایش، اصطکاک پایین و خواص الکتریکی ویژه، مزایای زیادی را در مقابل مواد رایج مانند پلاستیک ها و فلزات ایجاد می‌نمایند. به همین دلیل سرامیک های پیشرفته پایه سبکترین و با دوام ترین زره فردی مورد استفاده برای سلاح های کالیبر کوچک تا متوسط هستند. کاربید بور و کاربید سیلیکون پرس گرم شده به کارگیری شده در ساختارهای کامپوزیت برای این منظور مورد استفاده اند.

سیستم های کامل زرهی هلیکوپترها شامل صندلیهای با زره سرامیکی و سیستمهای پنل در بالگردهای آپاچی، غزال، سوپر پوما، سوپر کبرا، بلک هاوک، شنوک و سایر کوپترهای نظامی یافت می شوند. کاشی های زرهی همچنین در بسیاری از هواپیماها از جمله C130 وC17  استفاده می شود. صفحات منحنی از جنس سرامیک های پیشرفته کاربید بور و کاربید سیلیکون در زره های بدن، جانبی و  شانه نیروهای ویژه استفاده می شود. همچنین محافظ های پیشرفته ای برای سایر بخش های حساس بدن شامل لگن، پاها و بازو ها در دست توسعه است.

ارتش آمریکا در حال تهیه هیبریدهای سرامیک- فلز و سرامیک- کامپوزیت- فلز برای ارتقاء کارایی زره ها است. اولین مدل، سرامیکی کپسول شده در فلز می باشد که سبب به تأخیر افتادن تخریب سرامیک می شود. نوع دوم که در نفربر زره پوش استریکر یافت می شود، از کامپوزیت زمینه پلیمری جهت تقویت بدنه فلزی بهره می برد. در آینده زره ها کاربرد های تازه ای هم خواهند یافت برای مثال در خودرو آبی- خاکی Expeditionary Fighting Vehicle تفنگداران دریایی ارتش آمریکا و سیستم های رزمی آینده ارتش آمریکا.

با سرامیک های شفاف بهتر ببینید.

به دلیل این که بسیاری از مواد سرامیکی برای نوع خاصی از انرژی، نور یا موارد دیگر، شفاف هستند، آنها می‌توانند در گنبدهای فروسرخ، محافظ سنسور و پنجره های چند طیفی استفاده شوند. افزون بر خواص نوری، سرامیک ها از مقاومت به سایش خوب، استحکام بالا و پایداری حرارتی بالایی برخوردارند. .نوع خاصی از شیشه- سرامیک ها به دلیل خواص الکتریکی مناسب و ظرفیت دمایی بالا، قابل استفاده در پنجره های الکترومغناطیسی مورد استفاده در پرتاب توپخانه می باشند.

سیلیکون نیترات (یک سرامیک غیر اکسیدی) به عنوان رادوم در جدیدترین موشک های دفاع هوایی استفاده می شود. این ماده به دلیل استحکام مکانیکی و خواص دی الکتریک مناسب در رادوم موشک ها استفاده می شود. این ماده امکان عبور انرژی ماکروویو و سایر انرژی ها را از خود می دهد که امکان موقعیت یابی هدف در حال آمدن را فراهم می کند. خواص مکانیکی این ماده امکان تحمل سایش و دمای بالا هنگامه پرواز با سرعت بالا از اتمسفر را می دهند. همچنین پنجره های شفاف فروسرخ از جنس سرامیک نانو کریستال ییتریا (نوعی سرامیک اکسیدی) برای به کارگیری در موشک ها تحت ساخت است.

شیشه ها و شیشه- سرامیک های ارتقاء یافته، همچنین برای پنجره ‌های زرهی مد نظر قرار گرفته اند. شیشه ها می توانند در مقیاس بزرگ با هندسه منحنی ساخته شوند. یکی از مواد تحت توسعه برای این منظور سیلیکای ذوب شده است. مواد شفاف دیگر برای محافظ باد، محافظ شن و محافظ سنسورها در هواپیماها در نظر گرفته شده اند. یک ماده سرامیکی به نام اسپینل (آلومینات منیزیم) خواص نوری بسیار بالایی در ناحیه فروسرخ دارد که آنرا در کاربرد های سنسوری جذاب می‌سازد.

ارتقاء کارایی موتور توربینی

هلیکوپترهای نظامی آینده با بهره گیری از سرامیک ها  قابلیت پرواز به مسافت های دورتر و حمل بار بیشتری را دارند. کارایی عملکرد موتور توربینی با استفاده از کامپوزیت های زمینه سرامیکی و پوشش های سد حرارتی سرامیکی به دلیل ظرفیت دمای بالایشان قابل افزایش است. سرامیک‌ها پتانسیل کار کردن در دماهای بالای 1100 درجه سانتیگراد با خنک کردن کم یا بدون خنک کردن را دارند. کامپوزیت ها نیز، ۳۰ تا ۵۰ درصد از آلیاژهای فلزی مورد استفاده سبکتر هستند. هنگامی که خطوط احتراق و پره توربین با سرامیک ها پوشش داده می شود، دمای کاری آنها به1650 درجه سانتیگراد افزایش می یابد و اجزاء از محیط احتراق محافظت می‌شوند. برای مثال یک پوشش چند جزئی سرامیکی برپایه اکسید هافنیوم در یک تست ۳۰۰ ساعته در دمای1650 درجه ساتیگراد دوام آورده است.

تصویر بالایی: تصویر X-ray از یک جلیقه ضد گلوله سرامیکی

[vcex_heading text=”مراجع” style=”bottom-border-w-color” tag=”h4″ text_align=”center”]