شرکت نانوپژوهان راگا در سال 1393 توسط تیمی از اعضای هیئت علمی و دانش آموختگان دانشگاه های تهران و تربیت مدرس تأسیس شده و تا کنون توانسته با پیشرفت قابل قبولی در زمینه تولید تجهیزات آزمایشگاهی مورد استفاده در علوم مهندسی مواد، مهندسی برق، فیزیک حالت جامد و … فعالیت کند. از مهمترین تولیدات شرکت راگا می‌توان به میکروسکوپ متالوگرافی، پروفایلومتر سوزنی، انواع ترازو با دقت تا یک دهم میلی گرم، انواع دستگاه های لیتوگرافی و مشخصه یابی الکتریکی (SMU) اشاره کرد. در این سلسله از گزارشات به معرفی دستگاه های تولیدی شرکت نانوپژوهان راگا می پردازیم. اولین محصول مورد بررسی متک، جدیدترین محصول آن شرکت، یعنی میکروسکوپ متالوگرافی است؛ با ما همراه باشید.

میکروسکوپ متالوگرافی چیست؟

میکروسکوپ‌ها در انواع و مدل‌های متنوعی تولید می‌شوند که هر کدام ویژگی‌ها و کاربردهای مختص به خود را دارند. در مهندسی، بالاخص مهندسی متالورژی و مواد سه دسته از این میکروسکوپ‌ها از اهمیت بیشتری برخوردارند: میکروسکوپ‌های الکترونی، نیروی اتمی و نوری. میکروسکوپ‌های الکترونی و نیروی اتمی تجهیزات بسیار گران‌قیمتی داشته و عموماً برای بزرگنمائی‌های بسیار زیاد (از چند ده میکرون تا چند نانو متر) کاربرد دارند. اما میکروسکوپ‌های نوری ارزان‌تر بوده و به دلیل محدودیت در میزان بزرگنمائی، برای کاربردهایی که نیاز به مشاهده اجزای کوچکتر از چند ده میکرون ندارند مناسب هستند.

میکروسکوپ متالوگرافی یک مدل میکروسکوپ نوری است که در مهندسی مواد و متالورژی کاربردهای فراوانی دارد. در این نوع میکروسکوپ‌ها نور مرئی به سطح نمونه تابیده شده و بازتاب آن توسط مجموعه‌ای از لنز‌های نوری بزرگنمائی می‌شود. در این نوع میکروسکوپها نور از داخل ستون اپتیکی بر روی سطح نمونه تابیده می­شود و به همین دلیل امکان مشاهده نمونه های غیر شفاف نظیر فلزات فراهم می­‌گردد. تصویر نهائی هم به طور مستقیم و با چشم از طریق لنز میکروسکوپ قابل مشاهده بوده و هم می‌تواند توسط یک دوربین‌ دیجیتال ثبت شده و در کامپیوتر دیده شود. در متالورژی اغلب از این تصاویر برای تشخیص دانه‌بندی و فازبندی فلزات، آلیاژها و مواد مختلف استفاده می‌شود.

تولید میکروسکوپ متالوگرافی هم در جهان و هم در ایران کار جدیدی به حساب نمی‌آید، اما امکانات اضافی، کیفیت ساخت و نحوه ارائه گارانتی مهم‌ترین ویژگی‌هایی هستند که بین آنها تمایز ایجاد می‌کند. در این گزارش به بررسی دقیق‌تر یکی از جدیدترین محصولات شرکت نانوپژوهان راگا یعنی میکروسکوپ متالوگرافی می‌پردازیم.

بررسی ویژگی‌های فنی

این محصول از نوع سه چشمی (دو چشمی برای مشاهده کاربر + یک چشمی دوربین) محسوب می‌شود که در نتیجه هم به طور مستقیم و هم در کامپیوتر می‌توانید تصویر را ببینید. لنزهای چشمی از رده کیفی infinity می باشند. در آپشن این محصول، یک دوربین 5 مگاپیکسلی وظیفه تهیه تصاویر دیجیتال را برعهده دارد که با ارسال تصاویر به یک نرم‌افزار قدرتمند ابعاد و بررسی هندسه سطح و پردازش تصویر به راحتی امکان پذیر خواهد بود. وجود این آپشن بر روی محصول اختیاری است.

همچنین چهار عدسی‌ شیئی 20X، 10X، 4X و 40X نصب شده بر روی میکروسکوپ از رده کیفی Plan انتخاب شده‌اند. که در کنار لنزهای چشمی از رده کیفی infinity کیفیت تصاویر مناسبی را فراهم می آورد. البته در صورت نیاز، این امکان برای خریدار فراهم است تا لنزهای شیئی را نیز از رده کیفی infinity انتخاب نماید. با این بازه از بزرگنمائی می‌توانید انتظار داشته باشید جزئیاتی از نمونه تا ابعاد ده میکرون را به خوبی مشاهده کنید. دو عدسی چشمی 10X با میدان دید 18 میلیمتر هم کار را برای تشکیل با کیفیت‌تر تصاویر راحت‌تر می‌کند.

در میکروسکوپ‌های نوری عموماً برای مشاهده یک تصویر واضح نیاز است تا محل نسبی عدسی‌ها به دقت تنظیم شود و اصطلاحاً نور فوکوس شود. در این میکروسکوپ فوکوس لنزها با دو جابجاگر سریع و نرم به راحتی امکان پذیر است و تسلط اپراتور برای تهیه تصاویر با کیفیت‌تر را افزایش می‌دهد. اما قابلیت جابجائی و فوکوس لنز‌ها توسط سیستم موتورایز از ویژگی‌های خاص این محصول است که کار تنظیم دقیق لنز‌ها را هرچه ساده تر خواهد کرد. با خیال راحت پشت میز کامپیوتر نشسته و تصویر با کیفیت از نمونه خود تهیه کنید.

قابلیت جابجائی نمونه در دو راستا به صورت دستی بر روی استیج، کار تهیه تصویر از بخش ها مختلف نمونه را بسیار سریع‌تر و ساده‌تر کرده است. شاید اگر جابجائی نمونه هم موتورایز می‌شد اصلاً نیازی به برخاستن از پشت کامپیوتر برای تنظیم تصویر نمی‌بود! نمونه تصاویر گرفته شده توسط این میکروسکوپ در ادامه آمده است.

شرایط فروش

لازم به ذکر است که با توجه به توافق صورت گرفته بین گروه متک و شرکت نانوپژوهان راگا، در صورت تمایل به خرید محصولات این شرکت (من جمله همین میکروسکوپ نوری) می‌توانید با سفارش از طریق وب سایت متک، از مزایایی ویژه همچون تخفیف و افزایش مدت گارانتی بهره‌مند شوید. با ما تماس بگیرید.

  • قیمت این محصول در حالت فول (بدون دوربین تصویر برداری) 12 میلیون تومان می باشد که نسبت به قیمت محصول مشابه چینی ( مثلاً مدل BK-POLR) حدود نصف می‌باشد.
  • در صورت نیاز به دوربین، بسته به نوع دوربین انتخابی قیمت نهایی 100 هزار تا 4 میلیون تومان اضافه می گردد. همچنین در صورت درخواست مشتری امکان انتخاب و تغییر ادوات اپتیکی شامل لنزها نسبت به مشخصات پیش فرض (عنوان شده در بالا) هم وجود دارد. که این تغییرات می‌توانند منجر به افزایش و یا کاهش قیمت نهائی محصول شوند.
  • این محصول همچنین از گارانتی یکساله برخوردار می باشد. که برای همراهان متک این مدت به 18 ماه افزایش می یابد.
  • از مهمترین خدمات شرکت راگا برای مشتریان، فراهم آوردن امکان بازدید از این محصول پیش از خرید در شرکت راگا واقع در پارک علم و فنآوری دانشگاه تهران و امکان آزمودن توانایی آن با نمونه‌های خود مشتری وجود است.
  • برای همراهان متک تخفیف 7% در نظر گرفته شده است.
  • برای همراهان سایت متک به مدت 7 روز امکان مرجوع کردن دستگاه در نظر گرفته شده است.

جهت استفاده از مزایای 7% تخفیف، شش ماه گارانتی بیشتر و همچنین فراهم شدن امکان مرجوع کردن کالا تا هفت روز از طریق راه های ارتباطی متک با ما تماس بگیرید.