یکی از مهمترین گام ها برای ساخت کوره القایی تخمین صحیح میزان توان لازم برای یک کاربرد مشخص است. برای مثال شما اگر از کوره القایی برای ذوب کردن فلزات می‌خواهید استفاده کنید به توانی متفاوت از زمانی نیاز دارید که از کوره القایی برای عملیات حرارتی یک ورقه فولادی استفاده می کنید. مهمترین پارامتری که در این محاسبات مورد استفاده قرار می گیرد ظرفیت حرارتی ماده مورد نظر است.

ظرفیت حرارتی (c) عبارت است از میزان گرمای لازم برای یک ماده با جنس مشخص تا دمای آن به درجه حرارت مورد نظر برسد.

می توان از ظرفیت حرارتی در فرمول زیر استفاده کرد و توان لازم (Pw) را برای رسیدن درجه حرارت ماده مورد نظر به دمای نهایی (Tf) محاسبه کرد:
که در آن m جرم ماده حرارت داده شده به کیلوگرم، c میانگین ظرفیت حرارتی ماده بر حسب ژول بر کیلوگرم درجه سانتیگراد، Tin و Tf به ترتیب مقادیر میانگین دمای اولیه و دمای نهایی مورد نظر و t زمان مورد نظر برای گرم کردن است.
برای مثال برای حرارت دهی یک لوله مسی ( به قطر 0.1 متر و طول 0.3 متر) دمای اتاق ( ۲۰ درجه سانتیگراد) تا دمای ۶۲۰ درجه سانتی گراد در مدت زمان ۱۲۰ ثانیه، توان لازم برای حرارت دهی این لوله مسی توسط فرمول بالا محاسبه گردد. در این مثال جرم لوله مسی مطابق فرمول زیر محاسبه می گردد:
که در آن γ چگالی لوله مسی، D قطر لوله مسی و l طول آن است. ظرفیت حرارتی مس می‌تواند میانگین ظرفیت حرارتی آن بین دماهای ۲۰ تا ۶۲۰ درجه سانتیگراد لحاظ گردد. مطابق داده های فوق توان مورد نیاز برای مثال مورد نظر به شکل زیر محاسبه خواهد شد:

روش مهندسی تر جهت تخمین توان مورد نظر

اما اغلب مهندسان ترجیح می‌دهند به جای محاسبات تئوری فوق از حجم حرارتی (heat content) ماده مورد نظر برای محاسبه مقدار توان استفاده کنند.حجم حرارتی بر حسب kW hour/t بیان می شود. بنابراین در مثال فوق توان را می توان به شکل زیر نیز محاسبه نمود:

حجم حرارتی بر حسب دمای فلزات مختلف

در شکل فوق حجم حرارتی اغلب فلزات معروف بر حسب دمای درجه حرارت آنها ترسیم شده است از آن برای محاسبه توان لازم جهت ساخت کوره القایی استفاده نمود. در مثال بالا با استفاده از این جدول توان تقریبی حرارتی مورد نیاز برای ساخت یک کوره القایی معادل 70kW*hour/t محاسبه می شود.

مطالعه مقاله قسمت اول ساخت کوره های القایی