15 فوریه 2020 یک محموله حاوی یک میکروسکوپ الکترونی روبشی به سمت پایگاه بین المللی فضایی (ISS) پرتاب شد و چند روز بعد به این پایگاه رسید. اکنون این میکروسکوپ نصب شده است و مورد استفاده سرنشینان پایگاه فضایی قرار گرفته است. اما اساساً یک میکروسکوپ SEM چرا در این پایگاه نیاز است و چه ویژگی هایی را باید برای امکان استفاده در فضا داشته است.

این میکروسکوپ موچی (Mochii) نام دارد که یک میکروسکوپ الکترونی روبشی مینیاتوری مجهز به طیف سنجی جهت انجام تصویر برداری و اندازه گیری ترکیب ذرات در محل (درون پایگاه بین المللی فضایی) می باشد. این ذرات که بسیاری از آنها با چشم غیرمسلح دیده نمی شوند، می توانند از عملکرد خراب پایگاه و تجهیزات ناشی شوند یا موجب آسیب به آنها گردند. در نتیجه سلامت سرنشینان را تهدید کنند. تا کنون نمونه ها باید برای آنالیز به زمین منتقل می شدند و سرنشینان و پایگاه برای مدت چندین ماه در ریسک باقی می ماندند. موچی همچنین یک پلتفرم برای دانش و مهندسی نوین میکروگرانش فراهم می نماید و پایه ای برای امکان پژوهش فضایی در فواصل بالاتر که امکان دسترسی به زمین در آنها فراهم نیست، می شود.

موچی ساخت Voxa یک میکروسکوپ الکترونی روبشی با وزنی حدود 15 کیلوگرم و مصرف حدوداً 100 وات می باشد. میکروسکوپ اصلی شامل پوشش دهنده فلز، 20 در 31.2 در 27 سانتی متر (11.6 کیلوگرم) می باشد و بخش برق و خلأ 22 در 13 در 15 سانتیمتر (3.6 کیلوگرم) می باشد و کیت تهیه نمونه حدوداً 1 کیلوگرم است. همچنین یک ست پنج تایی کارتریج ستون نوری الکترونی مصرفی (هر یک به وزن 0.5 کیلوگرم) در یک ظرف ذخیره قرار دارند.

موچی توسط توسط وای فای با یک تبلت و توسط یک سیستم LAN با زمین ارتباط می گیرد. این میکروسکوپ 10 کیلوولت و با بزرگنمایی 5000 است. از سیستم الکترون بازگشتی (backscatter) بهره می برد و دارای جایگاه نمونه به ابعاد 2 در 2 در 2 سانتیمتر می باشد. هر چند قرارداد Voxa با ناسا به ارزش 461000 دلار است، اما برای مصرف کننده زمینی قیمت هر یک از این میکروسکوپ های مینیاتوری حدود 65000 دلار می باشد.

منابع:

https://www.voxa.co/solutions/mochii

https://www.nasa.gov/mission_pages/station/research/experiments/explorer/Facility.html?#id=7657

https://www.geekwire.com/2020/garage-space-station-voxas-mochii-electron-microscope-will-flying-high/#:~:text=Voxa%20is%20planning%20to%20sell,for%20Own’s%20home%2Dgrown%20company.

(تصویر از این منبع)