سخنی با فعالان در حوزه مهندسی مواد

در دانشکده مواد دانشگاه تهران درسی 2 واحدی تحت عنوان محیط زیست و بازیافت ارائه می شد که مدرس بخش محیط زیست آن دکتر رامز وقار بودند. هر چند، این فرصت محدود برای بهره گیری کامل از دانش و تجربیات ایشان در این حوزه کافی نبود و تنها تیتروار و مختصراً با مسائل زیست محیطی، انواع آلودگی ها و راهکارهای مقابله با آنها آشنا شدیم. اما این 1 واحد فرصتی شد تا دغدغه مسائل زیست محیطی در بسیاری از ما ایجاد شود و به خاطر داشته باشیم که در هر کاری علاوه بر محاسبات و ملاحظات اقتصادی و فنی، مسائل زیست محیطی نیز باید مد نظر باشند. به امید روزی که مشابه این فرصت برای همه دانشجویان و فعالین حوزه مهندسی مواد فراهم آید.

مقدمه

با افزایش آگاهی های زیست محیطی و نیاز به کاهش آلودگی ها جهت حفظ جهان، صنایع و کسب وکارها به دنبال محصولات سازگار با محیط زیست می باشند. فولاد زنگ نزن می تواند انتخابی مناسب برای این مهم باشد.

فولاد زنگ نزن، 100% بازیافت پذیر

به صورت تئوریک فولاد زنگ نزن 100% بازیافت پذیر است و عمر بالا، به آن نسبت به بسیاری از مواد دیگر از نظر زیست محیطی برتری داده است. باید توجه داشت که عمر بالا موجب کاهش مصرف انرژی و تولید آلودگی ها در اثر تولید می شود. فولاد زنگ نزن برای عمر چندین دهه ای طراحی شده است. البته در نهایت هر ماده ای روزی به یکی از دلایل زیر پایان عمر خود می رسد:

  • از مد افتادن
  • جایگزینی تکنولوژی
  • اتمام عمر طراحی شده

اما پس از پایان عمر نیز فولاد زنگ نزن به عنوان یک محصول 100% قابل بازیافت شناخته می شود. عناصر آلیاژی اصلی این فولادها یعنی کروم، نیکل و مولیبدن بسیار گرانبها هستند و به سادگی قابل بازیافت و جداسازی هستند. همچنین فولاد های زنگ نزن به طور معمول پوشش های سمی ندارند تا در بازیابی آلودگی های خطرناک ایجاد شود.

فولاد زنگ نزن، 60% تولید از مواد بازیافتی

در سال 2007 حدود 27 تن فولاد زنگ نزن تولید شد که برای آن از 16 میلیون تن فولاد زنگ نزن و سایر مواد بازیافتی به عنوان ماده اولیه استفاده شد. امروزه میزان مواد بازیافتی در هر قطعه فولاد زنگ نزن در حدود 60% است و این میزان افزایش خواهد یافت.

مواد اولیه فولاد زنگ نزن از مواد زیر تشکیل شده است:

  • 25% قراضه های قدیمی مانند قطعات و تولیداتی که عمرشان تمام شده است.
  • 35% قراضه های جدید که از خط تولید بازگشته اند.
  • 40% مواد خام جدید

فولاد زنگ نزن، بدون مخاطرات زیست محیطی

هر چند فولاد زنگ نزن شدیداً بازیافت پذیر است ولی در بعضی از چرخه ها هنوز از مراکز دورریز یا دفن زباله سر در می آورد. در این صورت هم برعکس بسیاری از مواد دیگر، این ماده اثرات تخریبی روی خاک و آبهای زیرزمینی ندارد.

فولاد زنگ نزن، بهبود دهنده زندگی مدرن

همچنین فولاد زنگ نزن در مصارف خود، خدماتی در مورد زندگی بهتر و تمیزتر ارائه می دهد که در اینجا تیتروار به آنها اشاره می کنیم:

  • بهبود کیفیت هوا
  • کاهش مصرف سوخت های فسیلی
  • تمیز نگه داشتن آب
  • کاهش ضایعات
[vcex_heading text=”مراجع” style=”bottom-border-w-color” tag=”h4″ text_align=”center”]