سرامیک یکی از قدیمی ترین صنایع روی زمین می باشند. هنگامی که بشر متوجه شد که با مخلوط کردن خاک رس با آب و شکل دادن آن و در نهایت پختن آن می تواند اشیاء بسازد، این دانش متولد شد. از 24000 سال پیش از میلاد مسیح مجسمه هایی از انسان و حیوانات از رس و دیگر مواد ساخته شده و سپس در کوره هایی که در زمین حفر شده بودند پخته شدند.

حدوداً 10000 سال بعد با تأسیس جوامع یکجا نشین کاشی در بین النهرین و هند ساخته شد. اولین استفاده از ظروف سفالگری برای نگهداری آب و غذا به سال های 9000 تا 10000 قبل از میلاد مسیح باز می گردد. آجر های سفالی نیز در همین سالها ساخته شدند.

اعتقاد بر این است که شیشه در 8000 سال پیش از میلاد مسیح در مصر ، هنگامی که گرمای بیش از حد کوره باعث ایجاد یک لعاب رنگی روی سفال شد، ساخته شد. متخصصین تخمین می زنند که تا سال 1500 پیش از میلاد شیشه ها به صورت مستقل از سرامیک ها و به عنوان یک شیء مستقل شکل نگرفتند.

سال ها بعد در قرون وسطا، هنگامی که صنایع فلزی در ابتدای راه خود بودند، کوره ها برای ذوب فلزات از مواد طبیعی ساخته می شدند. هنگامی که در قرن 16 ام مواد مصنوعی با مقاومت بهتر به دمای بالا- که دیرگداز نامیده می شوند- شاخته شد، انقلاب صنعتی به وقوع پیوست. این مواد شرایط مورد نیاز برای ذوب فلزات و شیشه ها و ساخت کک، سیمان، مواد شیمیایی و سرامیک ها را فراهم کرد.

رشد بزرگ بعدی در نیمه دوم قرن 19 ام به وقوع پیوست، هنگامی که مواد سرامیکی برای عایق الکتریکی استفاده گردیدند. همینطور که سایر ابداعات بشر- شامل اتومبیل ها، رادیو ها، تلویزیون ها، کامپیوتر ها- پا به عرصه می گذاشتند، نیاز به سرامیک و شیشه، به یک واقعیت تبدیل شد. در جدول زمانی زیر این موضوع مشاهده می شود.

 

سال

 

پیشرفت

 

24000 پ.م.ساخت مجسمه های سرامیکی به هدف مراسم آیینی
14000 پ.م.

 

ساخت اولین کاشی ها در بین النهرین و هند
9000-10000 پ.م.

 

آغاز سفالگری
5000-8000 پ.م.

 

دستیابی به لعاب در مصر
1500 پ.م.

 

ساخت اولین اشیاء شیشه ای
1550

 

ساخت دیرگداز های مصنوعی برای کوره های مورد استفاده ساخت فلزات، شیشه ها، سرامیک ها و سیمان
میانه 1800

 

چینی های عایق الکتریکی

حباب لامپ رشته ای

دهه 1920

 

پرسلان های با استحکام بالا و غنی از کوارتز برای عایق ها

شمع آلومینایی

پنجره شیشه ای برای ماشین ها

دهه 1940

 

خازن ها و فریت های مغناطیسی
دهه 1960

 

عایق های آلومینایی برای ولتاژ های بالای kV 220

به کارگیری کاربید ها و نیترید ها

دهه 1970

 

معرفی زیرلایه های سرامیکی خانه خانه با کارایی بالا برای مبدل های کاتالیزوری و فیلتر های ذرات برای موتور های دیزلی
دهه 1980

 

ابررساناهای دما بالا
[vcex_heading text=”مراجع” style=”bottom-border-w-color” tag=”h4″ text_align=”center”]
  • http://ceramics.org/learn-about-ceramics/history-of-ceramics